Sogneaften

Torsdag d. 10. oktober 2024 kl. 19.00

Svend Erik Jørgensen

Fra opvækst i fattige kår i Sønderjylland til en karriere på de bonede gulve i bankverdenen i København, højskoleforstander, hoteldirektør og leder af Café Perlen i Nykøbing.

En tilværelse hvor familien er kommet vidt omkring – Toftlund, København, Hvalsø, Tørring, Strib, Bjerringbro og Nykøbing Mors.

Humoristisk og lunt foredrag med nedslag i et spændende liv, der aldrig har stået stille.

Aftenen er arrangeret i samarbejde med KFUM og KFUK.

Torsdag d. 14. november 2024 kl. 19.00

Bodil Skjøtt

Israel/Palæstine og krigen i Gaza: To folk, to traumer og to så forskellige historier.

Hvad der skete den 7. oktober 2023 og hvad der er sket siden er tragisk, uforståeligt og synes helt uden mening. Er der historiske, kulturelle og religiøse omstændigheder som kan hjælpe os til at forstå – om end bare lidt – hvad der sker og hvorfor tingene ser så forskellige ud alt efter hvilken historie vi lytter til. Og hvordan lytter vi til begge sider, så vi undgår at medvirke til at optrappe hadet, volden og frygten?
Bodil Skjøtt er cand.theol. og tidligere generalsekretær for Israelsmissionen.

Torsdag d. 9. januar 2025 kl. 19.00

Hjerneforsker Troels W. Kjær og speciallæge Mette S. Kjær
ser nærmere på, hvordan vores krop og tro hænger sammen. Alle mennesker bærer på en grundlæggende følelse af selvforståelse og håb, som er en vigtig del af, hvordan vi oplever vores liv. Vi spørger os selv, hvem vi er, hvorfor vi handler, som vi gør, og hvad der ligger uden for vores kontrol. Religion er én måde at forklare dette på, men naturvidenskaben giver også svar.

Troels vil fokusere på hjernen som det fælles felt mellem religion og videnskab, med særligt fokus på begreber som sjæl og bevidsthed og deres betydning for liv og eksistens. Mette, der har stor erfaring fra sit arbejde med kritisk syge patienter på Rigshospitalet, vil dele sin viden om, hvordan håb kan påvirke både livskvalitet og chancerne for at overleve alvorlige sygdomme.

Torsdag d. 20. februar 2025 kl. 19.00

O P H A V – vokaltrio, tre stærke stemmer i Højskolesangbogen

O P H A V er en vokaltrio bestående af Janne Mark, Marianne Søgaard og Anne Odgård.
Tre kvinder. Tre steder. Tre nye stærke stemmer i Højskolesangbogen. De tre fællessangs-komponister, salmedigtere og
sangere beskæftiger sig alle tre i deres produktion med et materiale, der taler både ind og ud af kirkerummet. Dette felt åbner sig i deres titler i den nye Højskolesangbog og Kirkesangbogen, hvor salmer og sange kan tage afsæt i hinanden. Som ukontrollerbare medrejsende finder de deres egne måder og steder at møde os på.