Torsdagssamvær

Den første torsdag i måneden mødes vi i kirkecenteret kl. 14.30 til en hyggelig, oplysende og sjov eftermiddag.

Programmet for torsdagssamvær er varieret med alt fra julehygge til foredrag og sangeftermiddage – så der er noget for enhver smag.

Alle er velkomne!

Torsdagssamvær i vinter/forår 2024: 1. februar, 7. marts og 4. april

1. februar: “Langt væk – men ikke alene. Et hjem hjemmefra. De danske kirker i udlandet”
Danske udlandskirker findes! Men der lukkes også kirker, når der ikke er nogen basis for at drive dem. At drive en dansk kirke i udlandet er hårdt. Opslidende. Med store økonomiske begrænsninger. Medvind er der ikke just. Men engagementet er givende.
Vi har inviteret Ulrik Møller til at holde foredrag om det at drive en kirke i Udlandet. Med Ulriks indsigt fra menighedsrådet i den danske kirke i Luxembourg, som medlem af rådet for kristne kirker, og som formand for protestantisk alliance i Luxembourg, ligesom erfaring fra samarbejdet med de danske sømands- og udlandskirker, giver Ulrik et unikt indblik i den berigende opgave det er at opretholde danske kirker i udlandet og det til tider betyder, at bringe menigheder ud af dens komfortzone.
Ulrik siger: ”Vi er gæster i de lande der drives danske kirker- for tiden med 42 udsendte præster. Og der er store og større hensyn at tage. Hensyn til den lokale kultur, religion, modus operandi. Vi skal fejre forskelligheden, og behovet for diplomatisk snilde er stort. Men også behovet og talentet for købmandskab.
Størstedelen af udlandskirkerne er i bredt omfang selvfinansierede. Hvordan? Igennem Donationer. Medlemsgebyrer. Sponsorater. Gavmildhed fra sognebørn. Men der må spinkes og spares. De tilskud som de danske udlandskirker modtager fra Danmark, er ikke pralende. Tværtimod. Til tider må kirker lukkes. Og det er ikke målet, men uundgåeligt.”
Foredraget vil tage udgangspunkt i det spændende som ligger i netop at omfavne alle de udfordringer for at opretholde at de danskere som har valgt at bosætte sig væk fra Danmark, kan opretholde og videreføre dansk kultur, deres Grundtvigianske / lutheranske religiøse fortolkning, sangskat, sprog, og meget, meget mere. At finde et hjem hjemmefra.

7. marts: ”Island – et folk der bobler af ord og fortællinger”
En eftermiddag om Islands rige fortælletradition, helt fra sagaerne og til moderne fortællinger. Desuden skal vi høre om kirke og tro på Island både før og nu. Denne eftermiddag er det vores præst, Sigrid Wilbrandt Kjær, der er fortæller.

4. april: ”sang og musik”
Denne torsdags program har overskriften “Sang og musik”, og vores kirkemusiker, Torben Aas Kjær, vil fortælle om sin store passion i forbindelse med gudstjeneste: den rytmiske kirkemusik og de nye salmer. Det bliver en eftermiddag, hvor vi skal synge kendte nyere salmer – og så skal vi lære nogle helt nye”.